Biznes

G Suite vs darmowy Gmail – który wybrać dla swojej firmy?

Gmail w wersji płatnej czy darmowej? Z takim pytaniem mierzy się mnóstwo firm nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Jak podaje Google z poczty Gmail korzysta już ponad 1,5 miliarda użytkowników. Za pewne niektóre osoby posiadają więcej niż jedno konto, dlatego niekoniecznie ma to odzwierciedlenie w liczbie ludzi. Na świecie jest 7 miliardów ludzi, czyli 1/7 z nich mogłaby mieć konto na Gmailu. Co stoi za decyzjami użytkowników, którzy zakładają tam swoje konta pocztowe? Z pewnością funkcje i możliwości jakie daje swoim użytkownikom Google. Oprócz poczty uzyskujemy dostęp do takich aplikacji jak: arkusze, dokumenty, kalendarz czy formularze. Wszystkie z nich całkowicie za darmo.

Płatny Gmail – tak czy nie?

Zdecydowanie tak. Gmail to tylko część pakietu G Suite dającego możliwość zyskania kilku dodatkowych benefitów, których próżno szukać w wersji darmowej:

  • więcej miejsca na dysku: w G Suite użytkownicy otrzymują 2 razy więcej, bo aż 30 GB przestrzeni w pakiecie Basic, w przypadku Business – 1TB, jeśli firma dokona zakupu minimum 5 kont, to użytkownicy uzyskają nielimitowaną przestrzeń dyskową.
  • możliwość zarządzania kontami użytkowników: jako administrator możesz kontrolować to w jaki sposób pracownicy wykorzystują dane i pliki przechowywane na dysku Google.
  • kontrola urządzeń mobilnych: w pracy telefon jest na równi z komputerem pod kątem istotności, dlatego warto również zadbać o to, by i on był w pełni zabezpieczony. W sytuacji, gdy nasz pracownik zostanie pozbawiony telefonu np. w przypadku kradzieży, możemy wylogować się ze wszystkich aplikacji w danym urządzeniu (dodanych przez panel administracyjny G Suite). Wtedy taka osoba nie otrzyma dostępu do np. Gmail’a, Arkuszy Google, Google Drive czy firmowego konta Youtube.
  • wsparcie techniczne: mogłoby się wydawać, że rzecz bardzo prozaiczna, ale z doświadczenia wiem, że takowa pomoc może okazać się nieoceniona. Wsparcie jest przydatne przy migracji maili z konta u dotychczasowego dostawcy poczty, lub w trakcie, gdy pojawia się problem lub niejasności związane z pakietem G Suite.
  • własna domena: oczywiście większym profesjonalizmem wykazują się firmy, które w adresie zamiast @gmail posiadają @nazwafirmy, dodatkowo mail pochodzący z takiego adresu budzi większe zaufanie u odbiorcy.

Plusów i korzyści jest całe mnóstwo, a wszystko to wpływa na poprawę i efektywność pracy naszego zespołu. Pozostaje jeszcze jedno dość istotne pytanie:

Ile kosztuje G Suite?

Tutaj do wyboru mamy 3 pakiety, a nawet i 4. Trzy podstawowe to: Basic, Business i Enterprise, których cena kształtuje się odpowiednio 4/8/23 Euro. Oczywiście nie powinniśmy się zrażać co do waluty, ponieważ partner Google oferuje rozliczenie w dowolnej walucie np. Polski Złoty lub Dolar. Każdy z pakietów różni się dostępnymi tam funkcjami i one powinny być brane pod uwagę, jeśli planujemy przenieść swoją firmę do chmury. Czwarta możliwość, to po prostu bezpłatna wersja pakietu G Suite skierowana do organizacji pozarządowych (NGO) lub szkół, które za tą usługę nie muszą płacić.

Zatem, jak możemy dokonać takiego zakupu? To proste, wystarczy przejść na stronę oficjalnego partnera Google https://flyonthecloud.com/pl/g-suite/  (jeszcze lepiej, gdy jest to Premium Partner), gdzie dokonamy rejestracji na okres próbny. Warto zauważyć, że testy realizowane u Partnera trwają 30 dni w porównaniu do oferowanych 14 dni przez Google. Po miesięcznej usłudze kompletnie za darmo, możemy przejść na okres płatny decydując się na jedną z trzech wersji pakietu G Suite. Oczywiście testy pozwalają na wypróbowanie jednej wersji: Basic, Business lub Enterprise.